Lotte Ingstrup
Jeg hedder Lotte Ingstrup og er vigtigst af alt, er jeg mor til to højt begavede børn.
Jeg er uddannet pædagog, lærer samt Cand. mag i Anvendt Filosofi med speciale i identitetsudvikling omkring højbegavelse.
Fagligt har flere års erfaring både som pædagog og lærer senest har jeg været ansat som skoleleder.
Det at blive forældre er for de fleste noget vi, med hjælp fra div sociale medier, traditioner eller lign. har kæmpe store forventninger til. Vi drømmer om hvordan vi skal være de bedste forældre og hvordan vores hjem vil blive samlingspunktet for vores børns venner og deres forældre, der som det mest naturlige vil søge hjælp hos os, når livet bliver svært.
Sådan en naiv drøm havde jeg i hvert fald – jeg havde aldrig drømt om, at mine børn ville være dem der fik det svært – og at vores familie i perioder ville få det så svært at det at komme i gennem en dag føltes som ren overlevelse. Jeg havde aldrig drømt om at jeg, som klippen/løvemoren ville blive usikker på min moderrolle og min identitet, men jeg blev i kampen for mine børns trivsel i et systems misforståelse af vores livssituation så usikker at jeg på et tidspunkt tvivlede på om jeg overhovedet kunne finde ud af at være mor.
Heldigvis fik jeg hjælp i form af supervision og coaching, jeg indså at jeg var den bedste mor og min mand den bedste far vores børn kunne få, men vi kæmpede en kamp med at passe ind i et system, som ikke forstod hverken os eller vores børn.
Lotte Ingstrup
Jeg vil for altid være taknemmelig for den psykolog der så mine børn og kunne forklare mig og systemet hvad ”der var galt” – nemlig høj begavelse hos mine børn og hjælpe til en forståelse af og et nyt syn på vores børn. Hvilket krævede nye måder både at tænke og handle på samt nye rolle både som lærere og forældre. Denne ændring gjorde en verden til forskel for min familie og jeg, og vi har i dag en forståelsesramme, som gør at vi kan forhindre eller afhjælpe nogle af de problematikker mine børn møder.
Naturligvis møder de stadig problemer, men i dag er det nemmere for dem at forholde sig til at andre ikke nødvendigvis kan se og forstår tingene, som de kan – og de ved hvor de skal være opmærksomme. Både de, som vores højtbegavede børn og vi som forældre har fundet et godt fundament, hvor vi kan møde de udfordringer der kommer med en styrke, en forståelse og en god portion humør, som gør at vi ikke vælter eller går i stykker.
Med min erfaring både som mor og som pædagog, lærer og skoleleder, håber jeg at kunne hjælpe til en større forståelse af høj begavelse.